راهنمای جامع عیب یابی پرینتر و برطرف کردن آن

آموزش و مقالات

پرینترها امروزه یکی از اصلی ترین دستگاه های ادارات ، دفاتر دولتی یا خصوصی ، مراکز خدماتی ، دانشگاه ها و… هستند حتی بسیاری افراد برای انجام پروژه های تحصیلی و یا شغلی درمنزل نیز از پرینتر استفاده می کنند. بطور کلی چاپگرها به یکی از اجزای جدایی ناپذیر رایانه ها تبدیل شدند. برای بسیاری کاربران پرینتر اتفاق افتاده که در زمان استفاده از پرینتر با مشکلاتی مواجه شده و ساعت ها وقت صرف رفع مشکل کردند و یا با تماس یا مراجعه به مراکز خدمات و تعمیر پرینتر هزینه هایی صرف کردند. در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات رایج پرینترها و نحوه برطرف کردن آنها آشنا کنیم تا خودتان بتوانید منشا بسیاری مشکلات پرینتر را پیدا کنید و اقدام به رفع آنها نمایید.

1- مشکل پرینت نگرفتن پرینتر:

در ابتدا مطمئن شوید پرینتر شما به برق وصل است و دکمه پاور آن در حالت روشن on قرار دارد.

سپس سینی کاغذ پرینتر را چک کنید که حتما کاغذ داخل پرینتر وجود داشته باشد.

کابل usb اتصال پرینتر به کامپیوتر را چک کنید که بدرستی و به پورت صحیح متصل شده باشد.

در صورتی که چندین پرینتر به رایانه شما متصل است چک کنید پرینتر مورد نظر را بدرستی انتخاب کرده باشید. برای این کار به قسمت control panel بخش device & printer رفته و پرینتر مورد نظر را set as default می کنیم یا راه ساده تر در زمان پرینت گرفتن از فایل مورد نظر ctrl+p را زده و در بخش printer دستگاه چاپگر مورد نظر را انتخاب می کنید.

گاهی مشکل پرینت نگرفتن بدلیل pause شدن پرینتر شماست برای رفع این مشکل به قسمت control panel  بخش device & printer رفته و روی پرینتر مورد نظر راست کلیک کرده و see whats printing انتخاب کرده در پنجره جدید که باز می شود از منوی printer تیک گزینه pause printing را برمی دارید و مشکل برطرف می شود.

ممکن است مشکل بعلت ضعیف بودن پورت usb کامپیوتر یا لب تاب شما باشد که فایل ها به درستی به پرینتر منتقل نمی شوند برای برطرف کردن این مشکل اگر کامپیوتر را خاموش کرده و بمدت 5 دقیقه کابل برق را از پریز خارج کنید یا در خصوص لب تاب ها پس از خاموش کردن لب تاب باتری لب تاب را خارج کنید ، پس از روشن کردن رایانه مجددا عملیات پرینت فایل را اجرا کنید مشکل برطرف خواهد شد.

2- مشکل کند بودن پرینت :

هر پرینتر یک سرعت چاپ مشخصی دارد که حین خرید پرینتر جزو مشخصات دستگاه باید به آن توجه کرد. مثلا پرینتری که سرعت چاپ آن 18 A4/min است در هر دقیقه 18 صفحه A4 چاپ می کند و از این مقدار بیشتر نمی شود ولی گاهی سرعت چاپ بنا به دلایلی افت می کند و پایین می آید برای حل این مشکل می توان به چند مورد اشاره کرد.

پرینترهای لیزری در قسمت تنظیمات پرینتر ، dpi پرینتر را روی حداقل بگذارید dpi های بالاتر سرعت چاپ را کم می کنند

یا می توان گزینه  save toner را انتخاب کرده به این ترتیب کیفیت چاپ اندکی کاهش یافته و سرعت افزایش می یابد.

در پرینترهای جوهر افشان می توان مستقیما کیفیت چاپ را تغییر داد در تنظیمات پرینتر بخش print quality حالت Best , Normal , Fast وجود دارد که با انتخاب گزینه Fast Draft می توان کیفیت را کاهش داد.

سایز کاغذ انتخابی برای چاپ را نیز روی A4 تنظیم کنید سایز هایی غیر از A4 سرعت چاپ را کاهش میدهد.

نوع کاغذ چاپ نیز بهترین حالت plain یا کاغذ تحریر معمولی است که با درجه حرارت پایین تر چاپ صورت گرفته و سرعت بهبود می بخشد. کاغذهای ضخیم تر حرارت پرینتر را حین چاپ بالاتر می برند و سرعت چاپ کمتر می شود.

و نیز در پرینترهایی که قابلیت چاپ پشت و رو صفحات duplex را دارند با خاموش کردن قابلیت duplex می توان سرعت پرینتر را افزایش داد.

اپدیت نبودن نرم افزار های چاپگر نیز می تواند یکی از دلایل کاهش سرعت باشد که با به روز رسانی کردن نرم افزار های پرینتر می توانید موجب بهبود سرعت شوید.

3- مشکل کمرنگ چاپ کردن پرینتر:

کم رنگ بودن پرینت می تواند مربوط به عواملی چون تمام شدن شارژ کارتریج یا ضعیف شدن درام و مگنت باشد که باید نسبت به شارژ و تعویض قطعات (لینک) یا تعویض کارتریج اقدام کنید.

اگر مشکل مربوط به کارتریج نبود می توان با تغییر تنظیماتی در پرینتر کیفیت چاپ را افزایش دهید. برای این منظور فایلی که قصد پرینت از آن را دارید باز کرده و از منوی File به بخش Print بروید. سپس وارد Print propertise شده و تب print / quality باز کرده و گزینه econo mode را اگر فعال است غیرفعال کنید.

بطور کل کارتریج های ریفیل که چندین بار شارژ شدند کیفیت چاپ شان به مرور کاهش می یابد.

4- شناسایی نشدن کارتریج در پرینتر:

گاهی پیش می آید که پس از تعویض کارتریج یا شارژ کارتریج پرینتر کارتریج را شناسایی نمی کند چه باید کرد؟ همواره با نصب کارتریج جدید ، حافظه داخلی پرینتر reset می شود و سطح جوهر یا تونر را پر نشان می دهد. اما گاهی پس از نصب کارتریج جدید پرینتر به درستی عمل نکرده و پیغام قدیمی بودن یا نبود کارتریج را میدهد.

برای حل این مشکل باید بطور دستی حافظه داخلی پرینتر را ریست کنید برای این کار یکبار کارتریج قدیمی را داخل پرینتر قرار دهید و بعد از 10 دقیقه آنرا با کارتریج جدید جایگزین کنید چک کنید مشکل شناسایی کارتریج برطرف شده یا نه؟

در صورت باقی بودن مشکل دکمه پاور پرینتر را زده و خاموش کنید و سپس دو شاخه پرینتر را از پریز بکشید و بعد از 10 دقیقه مجددا سیم برق را به پریز زده و کارتریج جدید را داخل دستگاه گذاشته سپس دکمه پاور را زده تا پرینتر روشن شود. راه دیگر در خصوص پرینترهای جوهرافشان تمیز کردن نقاط تماس کارتریج و پرینتر است که با استفاده از یک پارچه بدون پرز و خشک این کار را انجام دهید تا هر گونه آلودگی تمیز شود و مجددا کارتریج را داخل دستگاه قرار داده و چک کنید.

در آخر آپدیت خودکار پرینتر را کنسل کنید. پرینترهای جدید به طور خودکار به اینترنت وصل شده و نرم افزار های خود را اپدیت می کنند اگر شما با پیغام شناسایی نشدن کارتریج یا سازگار نبودن کارتریج با پرینتر مواجه شدید باید اپدیت خودکار پرینتر را خاموش کنید برای این کار وارد control panel شده و به قسمت printer & devices شوید و روی پرینتر مورد نظر راست کلیک کنید و propertise را انتخاب کنید و در تب software تیک بروز رسانی خودکار پرینتر را بردارید.

5- مشکل سفید چاپ شدن وسط برگه:

کارتریج شما نیاز به شارژ و سرویس مجدد دارد که معمولا با تعویض کارتریج مشکل برطرف می شود. هرگونه خرابی یا کاهش خاصیت مغناطیسی مگنت نیز سبب می شود که متن یا تصاویر کمرنگ یا همراه با خطوط سفید چاپ شود.

6- مشکل چاپ خطوط سیاه در صفحه:

می تواند مربوط به خراب بودن درام ، بلید و یا فوم رولر کارتریج باشد. خط و خش های بوجود آمده بر روی درام باعث ایجاد خطوط در صفحات کاغذ می شود. اگر در صفحه چاپ شده بطور پشت سرهم و با فاصله کم خط افتاده باشد مشکل از فوم رول کارتریج شماست. در مورد کارتریج های جوهر افشان نیز کثیف شدن یا گرفتگی هد کارتریج با جوهر خشک شده عامل ایجاد خطوط در صفحات چاپ شده است.

7- پرینتر به سختی کاغذ را به داخل می کشد:

گاهی مشاهده می کنید حین چاپ پرینتر کاغذ را به داخل نمی کشد اما دستگاه صدای پرینت گرفتن را میدهد این مشکل می تواند مربوط به غلطک کاغذ(پیکاپ رولر) ، سینی کاغذ یا مشکلات نرم افزاری باشد.

برای رفع این مشکل یکبار پرینتر را reset کنید. پیکاپ رولر یا غلطک کاغذ را با یک پنبه مرطوب تمیز کنید تا هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک شود. از آنجا که تمیز کردن پیکاپ کار حساسی است توصیه می شود این کار را به متخصص تعمیر پرینتر بسپارید. کاغذها را از سینی خارج کرده و اطمینان یابید که محفظه ورودی پرینتر انسدادی نباشد تکه های کاغذ ، گرد و غبار ، کاغذ بی کیفیت یا مرطوب یا دارای تاخوردگی و دست دوم یا کاغذهای منگنه داراستفاده نکید توجه داشته باشید که هر چه کاغذ با کیفیت تری استفاده کنید طول عمر پرینترتان را افزایش میدهید. در صورت نبود هیچ مشکلی در کاغذ و سینی کاغذ ، مجددا کاغذها را بطور منظم و صاف در پرینتر قرار دهید حداقل 10 کاغذ باشد و توجه کنید ظرفیت سینی را نیز پر نکنید. یک صفحه تست self-test print بگیرید در صورتی که مشکل برطرف شد فایل مورد نظر خود را پرینت بگیرید.

8- مشکل جمع شدن و گیر کردن کاغذ:

مشکل جمع شدن کاغذ بیشتر در پرینترهای قدیمی دیده می شود در چاپگرهای جدیدتر با بکارگیری فناوری های نوین کمتر شاهد این مشکل هستیم. زمانی که با جمع شدن کاغذ مواجه می شوید ، در وهله اول سینی کاغذ را چک کنید ، کاغذها بدون چروک و تاخوردگی و صاف و مرتب در سینی باشند و سینی کاغذ را کاملا پر نکنید و همواره یک فضای خالی باقی بگذارید و نیز از کاغذهای با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. در صورت گیر کردن کاغذ سعی کنید به آرامی کاغذ را خارج کنید در صورت غیرممکن بودن به یک تعمیرکار مراجعه کنید.

9- مشکل تونر ریزی کارتریج:

شاید با این مشکل مواجه شده اید که پس از شارژ کارتریج دچار تونر ریزی شده  علت مربوط به شارژ اشتباه و غیراصولی کارتریج شما یا استفاده از تونر نامرغوب است پس حتما این کار را به افراد ماهر و با تجربه بسپارید.

تونر ریزی می تواند بعلت پر شدن مخزن ضایعات تونر نیز باشد که با خالی شدن شارژ و مخزن تونر کارتریج بتدریج مخزن ضایعات پر می شود و ممکن است شاهد مشکل ریختن پودر داخل پرینتر باشیم.

گاهی نیز پس از خرید کارتریج نو و باز کردن بسته بندی مشاهده می شود که پودر داخل بسته بندی ریخته شده که این بعلت وارد آمدن ضربه به کارتریج حین جابجایی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *