شارژ کارتریج چیست؟

آموزش و مقالات

کارتریج از مهمترین قطعه مصرفی هر پرینتر است که منبع تامین رنگ پرینتر برای چاپ اسناد و تصاویر محسوب می شود. بسته به نوع پرینتری که از آن استفاده می کنید ، نوع کارتریج مصرفی نیز متفاوت است. پرینتر های لیزری از کارتریج های تونر استفاده می کنند که داخل آن با پودر هایی که خاصیت مغناطیسی یا آهنربایی دارند پر شده. کارتریج های تونر می توانند مشکی یا رنگی باشند. پرینترهای جوهر افشان از کارتریج های جوهری که درون آن جوهرهای رنگی قرار گرفته پر شده. این پرینترها معمولا کارتریج مشکی را با سه کارتریج رنگی دیگر با رنگ های اصلی قرمز ، آبی ، زرد ترکیب می کنند.

هر کارتریج یک ظرفیت چاپ دارد که پس از چاپ تعداد کاغذ معین ، تونر یا جوهر کارتریج شما به اتمام رسیده و نیاز به خرید یا دوباره پر کردن کارتریج از تونر یا به اصطلاح شارژ کارتریج دارید. معمولا صاحبان پرینترهای لیزری پس از اتمام تونر کارتریج ، به جای خرید کارتریج نو به منظور صرفه جویی در هزینه ها اقدام به شارژ کارتریج می کنند و به این ترتیب از یک کارتریج چندین بار استفاده می شود. شارژ کارتریج های تونر باید توسط فرد مجرب و متخصص انجام شود تا از آسیب به کارتریج و تونر ریزی کارتریج جلوگیری شود. گاهی نیز علاوه بر پر کردن مجدد مخزن تونر لازم است که برخی قطعات کارتریج نیز عوض شود.لازم به ذکر است که شارژ کارتریج جوهری به هیچ عنوان توصیه نمی شود زیرا موجب آسیب های سخت افزاری به پرینتر شده و بهتر است پس از اتمام کارتریج جوهری ، کارتریج نو خریداری شود.

از کجا بفهمیم شارژ کارتریج تمام شده؟

معمولا پس از چاپ تعداد معینی صفحه که معادل با ظرفیت چاپ کارتریج است نشانه هایی همچون کیفیت پایین چاپ ، کم رنگ چاپ شدن صفحات یا نصفه و نیمه چاپ شدن اسناد و تصاویر یا سفید چاپ شدن برگه می بینیم. البته زمانی که نیاز به شارژ کارتریج باشد پرینتر پیغامی جهت تعویض کارتریج نمایش میدهد که شما می توانید جهت شارژ یا تعویض کارتریج اقدام کنید.

هر کارتریج را چندبار می توان شارژ کرد؟

بسته به اینکه کارتریج شما فابریک باشد یا طرح تعداد دفعات قابل شارژمتفاوت می شود. برای آشنایی بیشتر با کارتریج فابریک و طرح و تفاوت های آنها اینجا کلیک کنید. معمولا کارتریج های فابریک را تا 10-15 بار می توان شارژ کرد و چاپی با کیفیت مطلوب اولیه را داشت و در شارژ های پس از آن کیفیت چاپ کاهش می یابد. کارتریج های طرح نیز 5-7 بار قابل شارژ هستند و بیشتر از آن توصیه نمی شود و بهتر است اقدام به خرید کارتریج جدید کنید.

هزینه شارژ کارتریج چقدر است؟

قیمت شارژ کارتریج بسته به عوامل زیر متفاوت است:

  • کارتریج مشکی یا رنگی؟  تونر های رنگی قیمت بالاتری دارند
  • مارک کارتریج ها نیز موثر است و تونر کارتریج اچ پی ، سامسونگ ، کنون و…. متفاوت بوده و قیمت متفاوتی دارند
  • سایز کارتریج و میزان پودر که برای پر کردن استفاده می شود موثر است. کارتریج هایی مثل 12A , 35A کاست کوچک دارند و به میزان کمتری پودر نیاز دارند و کارتریج هایی مثل 55A , 16A تا بیش از 300 گرم تونر لازم دارند.
  • گاهی علاوه بر شارژ کارتریج نیاز است قطعاتی همچون درام ، چیپست ، مگنت ، بلید و… نیز تعویض شود.

بطور کلی هزینه شارژ کارتریج از 50 هزار تومان شروع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *