قطعات تشکیل دهنده کارتریج لیزری و عملکرد آنها

آموزش و مقالات
قطعات تشکیل دهنده کارتریج Hp چیست؟

امروزه پرینترها خصوصا پرینتر های لیزری تک رنگ جزو یکی از ملزومات ادارات و شرکت ها محسوب می شود. یکی از اصلی ترین قطعات هر پرینتری کارتریج آن است که در واقع کارتریج منبع تامین کننده رنگ برای چاپ اسناد است و کیفیت چاپ مناسب هر پرینتر در گرو سالم بودن کارتریج و قطعات تشکیل دهنده آن است. در این مقاله قصد داریم شما را با اجزای تشکیل دهنده کارتریج های لیزری و عملکرد آنها آشنا کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که این قطعات اصلی تشکیل دهنده کارتریج است ولی برند های مختلف سازنده کارتریج بنا به تکنولوژی ساخت مختص به خود ممکن است فاقد برخی از این قطعات باشند.

1.کاست کارتریج

به بدنه اصلی کارتریج که از جنس پلاستیک است کاست یا فریم یا پوسته گویند که حاوی دو بخش مخزن تونر و مخزن ضایعات است و کار آن نگهداری اجزای داخلی کارتریج در کنار هم است.

2.درام

استوانه سبز رنگ آلومینیومی است که با مواد حساس به نور همانند سلنیوم پوشانده شده و از قطعات اصلی و حساس کارتریج ها به شمار می رود. امروزه بدلیل سمی بودن سلنیوم از آن استفاده نمی شود. حروف و تصاویری که قصد چاپ آن را داریم با تاباندن نور لیزر روی درام شکل می گیرد و درام را دارای بار الکتریکی مثبت می کند که می تواند ذرات تونر دارای بار منفی را به خود جذب کند. چنانچه نقص در کیفیت چاپ مشاهده کردید همانند خطوط یا نقاطی که روی صفحه می بینید می تواند مربوط به درام باشد که باید آنرا تعویض کنید. معمولا بعد از هر 3 بار شارژ کارتریج نیاز است که درام تعویض شود.هرگونه آسیب دیدگی درام باعث کاهش کیفیت چاپ اعم از کم رنگ شدن چاپ و ایجاد خطوط افقی درصفحه می شود. همچنین قسمت هایی از درام که خط و خش افتاده باعث چاپ نقاط و لکه هایی روی کاغذ می شود که در فواصل معینی به اندازه محیط درام این نقاط تکرار می شوند.

3.شاتر درام

از درام در برابر تماس دست ، فشار ، ضربه ، برخورد با اجسام نوک تیز، نور خورشید و هرگونه آسیب حفاظت می کند. هنگام جا زدن کارتریج داخل پرینتر ، شاتر از روی درام کنار می رود و درام در معرض قرار می گیرد. شاتر درام را در کارتریج های HP و Canon می بینیم و کارتریج های دیگر مانند سامسونگ و برادر فاقد این قطعه است.

4.مگنت

میله استوانه ای شکل آهنربایی است که بین درام و مخزن تونر قرار دارد و ذرات تونر را به خود جذب می کند و حین چاپ به سطح درام منتقل می کند. آسیب مگنت باعث کم رنگ شدن چاپ یا ایجاد لکه های سیاه روی صفحه کاغذ می شود.

5.بلید

تیغه ای است پلاستیکی که درتماس مستقیم با درام است وطولی برابر با طول درام دارد و کار اصلی آن پاک کردن تونر باقی مانده و اضافی از روی درام برای گردش های بعدی درام در چاپ است که به آن تیغه تمیز کننده نیز می گویند. خرابی بلید باعث ایجاد خط های مشکی رنگ عمودی در کاغذ می شود و همچنین با جمع نکردن تونر اضافی از روی درام باعث چاپ تکراری حروف و تصاویر می شود.

6.دکتر بلید

تیغه پلاستیکی است که در تماس مستقیم با مگنت است و طولی برابر با طول مگنت دارد و وظیفه آن این است که مانع از زیاد بیرون ریختن تونر از مخزن تونر می شود و پودر را بطور یکنواخت روی مگنت پخش می کند. یکی از رایج ترین ایرادات کارتریج مربوط به کثیف بودن دکتربلید است که باعث افت شدید کیفیت چاپ می شود و با تمیز کردن دکتر بلید این مشکل بهبود می یابد.

7.فوم رولر

قطعه استوانه ای با مغزی فلزی و رویه از جنس لاستیکی یا نمدی است که در تماس مستقیم با درام است و وظیفه آن باردار کردن سطح درام می باشد. اگر ذرات تونر به خوبی از سطح درام پاک نشده باشد فوم رولر نمی تواند بخوبی کار خود را انجام دهد و هنگام پرینت سایه هایی روی صفحه مشاهده می کنید. خرابی فوم رولر موجب تکرار تصویر در چاپ می شود. نبود فوم رولر نیز موجب می شود صفحه تماما سیاه چاپ شود.

8.چیپست

تراشه سیلیکونی بسیار ظریف و حساس بر روی کارتریج است که در واقع شمارنده چاپ است که کارکرد کارتریج و تعداد صفحات چاپ شده را به پرینتر منتقل می کند و هنگامی که تعداد صفحات چاپ شده به اندازه ظرفیت کارتریج برسد ، با ارور هایی مانند زیر مواجه می شوید و کارتریج غیرفعال می شود:             

 Cartridge Very low

        Order Cartridge

 used cartridge in use

10000supply memory used 

لازم است که پس از هر بار شارژ کارتریج ، چیپست نیز تعویض شود. کارتریج های قدیمی تر فاقد چیپست هستند.

9.تونر

پودری با ذرات فشرده و غلظت بالا از جنس کربن و پلیمرهایی همچون پلی استر ، رزین و اکسید آهن است که دارای بار الکتریکی منفی است و جذل نقاط باردار درام که بار مثبت دارد می شود. هرچه تونر مورد استفاده مرغوب تر باشد ، بهتر به درام چسبیده و کیفیت چاپ بالاتر می رود.

10.مخزن تونر یا تانک

منبع تغذیه کارتریج و بخشی است که تونر داخل آن ریخته می شود. ظرفیت تانک ها براساس سایز کاست کارتریج متفاوت است.

11.مخزن ضایعات

تونر سوخته و جمع آوری شده از سطح درام در این قسمت جمع می شود.

12.همزن

وظیفه هم زدن و پخش کردن تونر در مخزن تونر را برعهده دارد که از انباشته شدن تونر جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *